Der findes forskellige typer af hovedpiner. De tre mest almindelige er spændingshovedpine, cervikogen hovedpine (nakkehovedpine) og migræne.

Spændingshovedpine opstår som udstrålende smerter fra muskler i baghovedet, nakke og øvre ryg. Hovedpinen bygger sig typisk op henover dagen og mærkes i begge sider af tindingen, panden eller ved øjnene. Den kan være ledsaget af kvalme, smerter i nakken og nedsat bevægelse af nakken. Årsagen til spændingshovedpine er ukendt, men der synes at ses en sammenhæng mellem dårlig ergonomi, stillesiddende arbejde, rygning og alkohol.

Ved cervikogen hovedpine vil smerten sidde i den ene side af nakken og i baghovedet. Hovedpinen skyldes immobile led i nakken, der giver muskelspændinger og dermed hovedpine. Årsag er ligeledes ukendt, men skyldes sandsynligvis længerevarende, uhensigtsmæssig statisk position af nakken.

Migræne er en kategori for sig selv. Den præsenterer sig med smerte i den ene halvdel af hovedet, ofte i baghoved, tinding og omkring øjet. Den er ledsaget af kvalme og/eller opkast og følsomhed overfor lys eller lyd. Migrænen kan vare fra timer til flere døgn.

Kiropraktisk behandling har en god effekt på spændingshovedpine og cervikogen hovedpine. Der findes ikke kiropraktisk behandling for migræne, men hos nogle er spændingshovedpine og cervikogen hovedpine med til at udløse migrænen. Derfor kan kiropraktisk behandling ofte nedsætte hyppighed og intensiteten af migrænen.

Gennem kiropraktisk behandling genskabes mobiliteten af de påvirkede led. Desuden kan det være nødvendigt for patienten at ændre adfærd i en kort eller længere periode. Det kan være ændringer af uhensigtsmæssig ergonomi samt træning af skulder-, ryg- og mavemuskulatur for at opretholde mobiliteten og mindske belastning af nakkens led og muskler som udløser hovedpinen.